Tuuloksen koulun oppilaat tekivät tulevaisuustilaa
varten omista tulevaisuuden toiveista valokuvatauluja. Aluksi yhteiset paikat
kuten uimarannat, urheilukentät, kaupan ja koulun pihat valokuvattiin. Mustavalkoisten suurennosten päälle liimattiin oppilaiden tekemät piirustukset. Koko koulu toteutti tulevaisuustaulujen
tekemisen ja luokittain äänestettiin parhaat ideat ripustettavaksi tulevaisuustilan seinälle. Näin saatiin alakoulun oppilaiden toiveet mukaan ja
samalla koulun sisällä päästiin opettelemaan vaikuttamista. Koko koulu
vieraili luokittain tulevaisuustilassa viikon aikana osana koulupäivää.
Oppilaat pitivät tehtävästä, kävijät olivat ihastuksissaan oppilaiden töistä.
Nuoret kuvasivat myös oman pienen videon älypuhelimella. Nuoren ajanviettopaikat ja tulevaisuuden ideat tulivat hyvin esille. Nuoret ottivat itse vastuun tekemisestä. Taas sai huomata, miten paljon enemmän huomiota kiinnittää video verrattuna valokuviin. Sitä pitäisi opetella käyttämään enemmän materiaalina ja välineenä, kun halutaan tuoda jotakin aihetta esille.
Tilan tekemisessä ehkä parasta antia oli se, että tekijät tutustuivat toisiinsa. Esille nousi paljon ideoita ja keskustelua alueen tulevaisuudesta sekä sen kehittämisestä. Tilassa järjestettiin muutamia teemallisia tapaamisia, jossa saatiin sovittua käytännössä, miten tilan antia ja yhteistyötä jatketaan tästä eteenpäin. Aiheena alueellinen vaikuttaminen ja yhteistyöhän tarttuminen ei ole itsestäänselvyys. Sen eteen tarvitaan tekijöitä, johtajuutta ja innostusta. Uskallan väittää, että tulevaisuustilalla saatiin asiaa liikkeelle.
Nyt on sitten aika tiivistää ajatuksia raportteihin ja artikkeliin. Mitä tästä opittiin, miten kannataisi seuraavalla kerralla toimia. Tärkeitä seikkoja, joiden ääreen pysähtyä ennen hankkeen päättämistä.
Heli / Hämeen Kylät
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti